I anledning af Comentors 20 års fødselsdag, satte Jakob sig til tasterne og skrev fem anekdoter om de begivenheder, der har været med til at forme ham som ejerleder, leder og i hans bestyrelsesarbejde.
Vi har samlet alle fem anekdoter her og håber, at du har lyst til at læse med!
I første anekdote skal vi en tur omkring udvikling. Gennem 20 år i spidsen for Comentor, har der været mange mennesker gennem systemet. Nogle vil nok tænke, at vi har haft stor udskiftning og fastholdelsesproblemer. Sådan forholder det sig dog ikke!
Denne anekdote handler om at drive en konsulentforretning på den måde, som jeg altid har troet mest på. Det har også nogle konsekvenser. Risikoen for at udvikle så dygtige kolleger, at de bliver i høj kurs for andre, og ender med at realisere deres fulde potentiale i markante og betydningsfulde positioner eller som selvstændig.
Det har vi opnået, og det var målet. Det har naturligvis også, til tider, været træls at miste dygtige folk, man selv har fostret. Alligevel vil jeg sige ”mission completed”!
Du skal ville være hundredemetermester
Det har siden, jeg blev eneejer, i 2008 ligget i vores dna, at Comentor skal være en talentfabrik for mennesker, der ønsker at blive dygtige. Enten til rekruttering eller udvikling af mennesker. I min verden kan man ikke begge dele før, man er hundredemetermester i den ene disciplin. Dernæst er der stor forskel på de to forskellige personligheder, der trives i den ene og den anden disciplin.
Flere vil nok sige, at jeg ikke er den nemmeste at arbejde for – og med. Jeg ved, at jeg stiller krav og giver vide rammer for de ihærdige og ambitiøse, og dermed en særdeles god platform at udvikle sig på. På den præmis har jeg set en del brage ind i væggen, knibe en tåre og rejse sig igen.
Det handler om at turde udfordre sin komfortzone
Det er, i min verden, dét udvikling (også) handler om. Jeg hverken tror på eller vil indføre stramme strukturer og retningslinjer. Man skal turde og have lyst til at bevæge sig ud til kanten og ud af sin komfortzone for at flytte sig. Det kan give knubs, men det er nu engang vores fejl, vi lærer mest af.
Rent faktisk tror jeg, at de unge generationers manglende robusthed er et resultat af, at vi har fjernet for mange forhindringer. De har ”slået” sig for lidt og begået for få fejl. Det kræver vist et blogindlæg for sig selv!
Måske er det derfor vi gennem tiden haft stor succes med at ansætte unge og relativt nyuddannede. Comentor har været trinbræt for en videre karriere efter en årrække. Der har været plads til at “slå sig”, rejse sig og blive en endnu dygtigere konsulent og et mere robust og autentisk menneske.
Dén model holder jeg fast i. Jeg finder størst motivation i at se de unge folde sig ud og finde deres vej på et arbejdsmarked, hvor de bliver tudet ørene fulde af, at mulighederne er uendelige.
I anden anekdote, skal vi tilbage til 2006, hvor vores daværende datterselskab ULDBJERG blev nomineret til bedste IT løsning ved Danish Internet Awards. Vi kaldte det ”Universet”. Det var en rekrutteringsløsning, der var udviklet som stand alone løsning, rettet mod masserekruttering til eksempelvis kundecentre og detailhandel.
Nomineret til bedste IT løsning
Løsningen indeholdt et assessment på IT kompetencer, sprog og personlige egenskaber samt online afprøvning af kandidaternes evne til at håndtere kundehenvendelser og kundetyper. Det gjorde opgaven om at identificere solide medarbejdere til denne jobtype markant mere kvalificeret, end hvad man ellers kunne på traditionel vis i et interview. Efter vores egen opfattelse; det absolut eneste på markedet… dengang.
På daværende tidspunkt håndterede vi alle rekrutteringer af kundekonsulenter for Telenor, hvilket havde givet os en markant indsigt om mulighederne for at udvikle et skalerbart produkt. Nomineringen gav os skubbet til at søge muligheder for softwareudvikling udenfor Danmarks grænser via Danida.
Fra Danmark til Bangladesh
Efter et antal besøg i Bangladesh resulterede det i, at vi indgik et partnerskab med et SW-selskab. Vi ansatte 7 egne udviklere med en dansk projektleder i spidsen i Dhaka.
Det var fedt, lærerigt og svært. Når jeg ser tilbage, er det lidt vildt, at vi kunne gøre det. Vi var klart frontmovere på en cloudbaseret løsning, som udfordrede alle standarder for rekruttering af høj volumen.
Time to market var for tidlig
Projektet blev desværre afsluttet, inden det kom på markedet. Set i bagklogskaben lys ramte vi markedet for tidligt og lige op til/midt i finanskrisen. Processen gjorde mig dog SÅ mange erfaringer rigere og gav mig oplevelser, der rækker ud over, hvad jeg nogensinde havde forestillet mig. Nok engang bekræftet af, at det ikke er succeserne, man lærer mest af, men alle de lærepengene, man trækker med sig videre.
Bangladesh er verdens sjette fattigste land. Kontrasten ”up in your face”, når jeg var derude, har jeg på ingen måde glemt! At blive båret rundt af chauffører og kuffertbærere. Ikke at måtte give hånd til muslimske kvinder osv. Jeg kunne blive ved.
Det krævede en håndbog for vesterlændinge i et uland for at kunne gebærde sig.
Hvor mange, i dagens Danmark, har ikke været på date? Kysset mange frøer indtil den eneste ene dukkede op…? Givetvis en del… At være alene i livet ligger ikke i menneskets natur, men vi gider ej hele dele det med hvem som helst!
Comentor har gennem 20 år bevæget sig fra partnerdrevet til eneejer og nu igen partnerdrevet. Over tid har jeg haft mange overvejelser og refleksioner om det at drive og være en del af en partnerdrevet virksomhed. At have energiske og ligestillede personer, som drives af det samme som jeg.
Vi ville gøre en markant forskel
Da vi i 2002 startede Comentor gav det mening, at vi var flere som delte den samme vision og ambition; vi ville være selvstændige og gøre en markant forskel.
I starten var det meget berigende, men de forskellige ejerandele gjorde beslutninger og strategisk fokus vanskeligere. Hvedebrødsdagene var ovre og uenigheder opstod af mere fundamental karakter. Drøftelser om fx udbytte vs. vækst/strategisk udvikling tog til.
For lidt og for meget
Som i et hvilket som helst andet ”ægteskab”, voksede parterne mere og mere fra hinanden. Den uundgåelige skilsmisse kom. Hvilken lykke det var efterfølgende ”kun” at skulle blive enig med sig selv! Det var helt ubeskriveligt, men det gav i sagens natur også en række begrænsninger. Fordelene var helt sikkert større end ulemperne. Det sværeste har været, at gode venskaber på en god dag ændrede sig til bekendtskaber. Det er jeg super ked af i dag, men jeg er også blevet ældre og mere indsigtsfuld. Jeg ville nok have taklet nogle ting anderledes, hvis lignende situation skulle opstå igen.
Tiden må vise hvor det ender
Følelsen af lykke som eneejer holdt i ca. 10 år. I 2017 bragte jeg ideen om, igen, at blive en partnerdrevet forretning ind i bestyrelseslokalet. Mit CPR-nummer var også med i overvejelserne; Comentors fremtid afhang af en drøftelse om ændret ejerforhold, som var nødvendig.
Den proces er ved at tage sin form. Er den transformation nem? På ingen måde. Men én ting er sikker; jeg ser frem til at fortsætte processen og lande der, hvor det giver mening hele vejen rundt. Vi får se, hvor det endelige er, så jeg kan trække mig tilbage til det otium, jeg altid har drømt om: et fokus på bestyrelsesarbejde og et hus i Frankrig. Det sidste kapitel er ikke skrevet i den bog, som har været én af drivkræfterne bag det privilegie og den risiko, der altid er forbundet med at være selvstændig og ejerleder.
Den fjerde anekdote handler om salget af Comentor Computing, hvor det sidste pennestrøg blev sat på Champs-Élysées i Paris.
Frontmover på Citrix
Comentor Computing var frontmover og den ene af to distributører af citrix Software i Danmark tilbage i start 00´erne. For dem der kender Citrix, ved I præcis hvilken forskel løsningen gjorde for, at virksomheder blandt andet kunne tilbyde deres medarbejdere hjemmearbejdspladser med ordentlig sikkerhed. Comentor Computing var derfor en særdeles attraktiv partner for Citrix, hvilket også blev afspejlet i vores modtagelser af flere Citrix EMEA Awards.
Comentor Computing blev solgt i 2004 til Logix, som var et pan-europæisk fransk selskab med en earnout på tre år. Det var kæmpe stort og en spændende udfordring at geare Comentor Computing til at blive salgsklar.
Nordjyde på udebane i en lærerig proces
Jeg husker en heftig forhandlingsperiode. Jeg selv og partner sad hos købers advokat på Champs Elyssés for at gennemgå kontrakterne med støtte fra en Plesner advokat der deltog remote for at signe på papir. Det er helt klart ét af de øjeblikke, jeg mindes, og som i den grad har været med til at forme mig i en retning, hvor jeg i bestyrelsesregi kan trække på erfaring.
Efter signingen havde vi naturligvis en aktie i at få det videreført bedst muligt. I den forbindelse mindes jeg også, at det var lidt af en udfordring at bevæge sig fra at være ejer til ikke længere at have mandatet til endelige beslutninger. En ramme der klart var med til at cementere min beslutning om at eje og drive min egen forretning.
Den sidste anekdote handler om Work Life balance. En præmis som efter Corona i højere grad er kommet på mange kandidaters læber i relation til jobskifte. Der er nok i nogen grad tale om et gearskifte i forhold til, hvor hurtigt man kører, hvornår og hvorfor. Vi møder oftere; hvor langt er der mellem virksomhed og bopæl?, hvor mange rejsedage kan man “nøjes” med?, hvor mange hjemmearbejdsdage?, hvem er mine kolleger?….for ikke at glemme chefen – den relation er afgørende vigtig.
Alt sammen i tråd med analyser, der fortæller, at oplevelsen af at være mere hjemme, have større fleksibilitet i dagligdagen, opleve større indflydelse og have tydeligere ansvar, er top of mind lige nu. Work-life balance har i sig selv ikke noget med antallet af arbejdstimer at gøre. Det er balancen, hvor ansvar og indflydelse hænger sammen med vores ansattes ønsker om et godt arbejdsliv.
Hvordan og hvornår er jeg principielt ligeglad med
Den oplevelse af ønske om større fleksibilitet og frihed er også efterspurgt i min virksomhed. Det kan kun sættes fri, når jeg er tydelig på det ansvar, den enkelte skal forvalte. Hvordan og hvornår de gør det, er jeg principielt indifferent overfor. Netop det, er et behov, vi skal forholde os konkret og nøgternt til og ikke mindst handle på. Gør du ikke det, vil mange af dine både nuværende og mulige ansatte (måske) fravælge dig og din virksomhed til fordel for andre. Måske fordi de i langt højere grad er progressive og imødekommende overfor fleksibilitet og tydelige i opgavens ansvar og indflydelse på samme.
Tør jeg gå i krig og gider jeg drikke øl med dig
Mit mantra er og bliver; ”tør jeg gå i krig med dig, og gider jeg drikke en øl med dig”. Det mantra er hele fundamentet for min tillid til andre mennesker, det stof de er gjort af, og det niveau de har for at udfylde deres opgaver. For at gøre det til virkelighed, så har det sociale liv i Comentor altid været vigtigt for mig og mine ansatte. Med de krav, jeg stiller til arbejdsmoral og ambitionsniveau, må jeg med den anden hånd også “sætte ind” på den sociale goodwill konto, som er med til, at vi som team lykkes på andet og mere end opgaven. Det har vi altid haft og det bliver vi ved med. I fin tråd med ”trenden”, som også sikrer, at et arbejde er mere end et hamsterhjul, og at vi tillader os at “trække stikket ud” sammen.
Jeg hænger mig ikke i tandlægetider, om der skal hentes børn i SFO eller du arbejder hjemmefra og får ordnet tøjvasken imens. Fleksibiliteten ligger i opgaven, hvornår kandidaterne har tid til at tale med os, samt de deadlines vi har lovet vores kunder. Det er et vilkår, som jeg oplever, passer fint ind i en fleksibel dagligdag og i særdeleshed passer godt med de unge mennesker, der er ud af generation z og millenials.
Generation z og millenials passer godt hos Comentor
På trods af lidt bump på vejen, så har prioriteringen af Comentors sociale liv gjort, at når behovet er opstået for at rykke sammen i bussen, en anelse lettere end hvis vi ikke har haft et solidt godt socialt liv sammen. Om det var i en skov i Silkeborg uden søvn og mad, på en teamtur til Hamborg eller til en udklædningsfest på Egholm. Vi har ganske enkelt været gode til at dække hinanden af og støtte, hvor der har været størst behov – og det er vi stadig.
Det er en væsentlig del af mit DNA, og derfor er det naturligvis også en væsentlig del af Comentors. Der er ingen tvivl om, at i et jobmarked, hvor det er svært at holde på de dygtige folk, så er det en parameter, der bør prioriteres. Derfor vil vi i år lade os forkæle på en af Aalborgs mange gode restauranter, hvor kærester og bedre halvdele igen er inviteret med. Det er altid en dag jeg ser frem til, hvor vi inviterer lidt ind bag ved facaden hos hinanden, og det kan på det varmeste anbefales:-)
Vil du vide mere?
Det er ikke helt til at forstå, at vi har været her i to årtier. Nogle gange føles det som om vi lige er begyndt, og forude venter nye eventyr.
Min læring må være, at når en dør lukkes så åbner der sig altid en ny. Du skal aldrig lade en mulighed forpasse. Vær altid nysgerrig og udvid din horisont gennem andre. Det er deri nøglen til udvikling ligger.
Er du blevet nysgerrig på mere, så tager vi altid gerne en uforpligtende kop kaffe om, hvad der rør sig hos dig og også gerne hos os. Tøv ikke med at række ud til Jakob Møller Hansen på telefonnummer +45 28 99 84 30 eller send ham en mail på jmh@comentor.dk