Blog

Årgangsvin eller papvin? Hvor svært kan det være!

Kvalitetstjekker du din headhunter?

Af Jakob Møller Hansen

Begrebs- og metodeforvirring
Search, selection, headhunting, rekruttering, vikar og interim, ja i vanlig stil vrimler det med begreber i konsulentbranchen, og som så ofte med stor grad af begrebs- og metodeforvirring. Det resulterer ofte i, at laveste fællesnævner bliver den leverandør, man vælger, ganske enkelt fordi det er forholdsvis svært at orientere sig i forhold til de mere en 1.300 virksomheder, som pt tegner det meget brogede danske rekrutteringsmarked. Måske branchen skulle begynde at udarbejde metode-, vare- og produktdeklarationer på lige fod med andre brancher? Hos Comentor møder vi, i sagens natur, ofte kunder, som har svært ved at skelne imellem, hvad de får, hvilken metode der er den rette for opgaven, og hvorfor prisen er, som den er. Alt i alt kan det sandt for dyden være vanskeligt at vælge præcis den partner eller leverandør, som virksomheden ønsker og har størst værdi af at anvende.

Hvad vurderer du på
Vi kan endnu engang kun slå et slag for at anvende Supanas brancheanalyse, når du går med overvejelse om at lægge en opgave uden for huset. Det er faktisk ikke så meget anderledes, end når du bestiller bord på en restaurant, bestiller en rejser etc., hvor man ofte læser anmeldelserne inden – Supana giver dig samme mulighed! Måske er det værd næste gang at bruge nogle minutter på det – vi tror, det kan svare sig for dig. Måske er alle seks vurderingsparametre ikke lige relevante for dig, men alligevel, outsourcing af denne karakter er for mange, og med god grund, et tillidsanliggende af de lidt større. Derfor oplever vi, at relevansen af ratingen ikke er uvæsentlig i forhold til at udfordre rekrutteringsfirmaet næste gang, eller måske tage en snak med dem, du anvender lige nu. Det er rent faktisk mange penge, du måske allerede nu investerer, og måske de kunne anvendes endnu bedre?

Leverandør vs. partner
Valg af outsourcing partner er for nogle et valg af en leverandør, som ”bare” skal medvirke til at løse en udfordring med at finde en ny medarbejder her og nu. Indgåelse af et partnerskab er for os i langt højere grad rettet mod et mere langsigtet samarbejde, som rækker længere ud end ”blot” at finde den næste medarbejder. Det er i højere grad kendetegnet ved sparring og rådgivning omkring personalemæssige og organisatoriske spørgsmål, som er nødvendige at få konkretiseret og besvaret forud for igangsætning af en eventuel ny rekrutteringsopgave. Vi oplever i stigende grad udviklingen fra leverandør til partner, men er naturligvis meget bevidste om, at vi i mange virksomheders øjne fortsat blot er en leverandør af mange og heldigvis en af de bedre af slagsen. Derfor kender vi vores besøgstid og søger at støtte og løfte den specifikke opgave, som opdragsgiver har defineret efter bedste evne. Vores overbevisning er nu alligevel, at vi kan skabe endnu større værdi for virksomheden, såfremt vi kommer i tættere indgreb med vores kunder, og det er rent faktisk ikke noget, vi tager ekstra for… Lad os kalde det god serviceadfærd.

Håndværket kalder på talent
At finde den rette medarbejder er et håndværk, og for mange et af de lidt sværere, da det jo handler om mennesker – den der mærkelige støbning, som det kan være så svært at afkode, men hvor svært kan det egentlig være? Nu har jeg været leder i mange år og ansat en del mennesker i min tid… Et udsagn vi bliver mødt med mange gange. Der er for os stor forskel på at have ansat fx 10 medarbejdere om året til at ansætte måske 100. Forskellen er konsulentens særlige evne til at afdække den fuldstændige adfærdsprofil, og det stiller krav til kundskaber og ikke mindst mange års erfaring, hvorfor vi er af den overbevisning, at det at være leder på højt niveau ikke nødvendigvis gør dig til en dygtig håndværker. Pt peger tendensen lidt i den retning i vores branche, da relativt mange starter op som ”Headhunter” – det lyder også godt, vil nogle synes, men rekruttering som håndværk tager tid at lære og er ikke et spørgsmål udelukkende om netværk. Det bliver hurtigt udtømt, og der er risiko for, at virksomheden ikke får præcis den bedste kandidat, blot fordi at rette vedkommende ikke findes inden for netværket. For os er der ingen tvivl om, at netop derfor er searchkompetencer i årene frem tæt på at blive en missionskritisk faktor for branchen, og måske også derfor bør du se dig for og spørge kritisk ind til, hvilke kompetencer din leverandør/partner har.

Struktur og metode
Vi finder struktur og metode som værende et væsentligt og bærende element for at sikre et professionelt forløb med kunden. Faktisk bliver vi mødt af kunder, som umiddelbart finder os som omstændelige i starten, men som til slut i et forløb nikker anerkendende og godt kan forstå hvorfor – vi skal jo kende virksomhed, planer, jobbet, ledere og kolleger næsten lige så godt som virksomheden selv for at sikre, at den rette person bliver ansat og skaber størst mulig værdi hurtigst muligt.

Smagen bliver bedre og bedre
Ikke at der er noget galt med papvin, men mange tænker nok: Papvin, ja det passer til nogle bestemte lejligheder og kun der, hvor du måske erkender, at dine gæster ikke i tilstrækkelig grad sætter på pris på en helt igennem fantastiske og smådyr årgangsvin – vin fik de, men ikke en særlig god en af slagsen. Sådan oplever vi til en vis grad også markedet; nogle er super godt tilfredse med papvinsløsningen og oplever værdi, mens andre stiller større krav og forventninger til forløbet. Principielt vil vi gerne bare være en del af dit resultat, men ofte bliver kundeoplevelsen på sigt bedre ved løsningen med årgangsvin, det er som om den gode smag bare bliver ved med at være der. På samme måde som den nyansatte bare blev ved med at blive bedre og bedre, fordi det var det helt rette match.

Hvorfor købte jeg ikke kvalitet fra starten
Der er for os ingen tvivl om, at positioner ikke altid egner sig til udelukkende at lykkes via et stillingsopslag, men kræver searchkræfter. Det er selvklart, at sidstnævnte løsning er dyrere, men normalt også den der skaber størst mulig værdi for dig og sin virksomhed. Valget bliver dog desværre i ny og næ gjort med konkret afsæt i, hvad og hvem der er billigst – et helt almindeligt købsmønster på niveau med når du køber daglig- eller kapitalvarer i nærmeste stormagasin, og hvor mange har ikke bagefter siddet og tænkt: Hvis jeg dog bare havde købt bare lidt bedre kvalitet? Jeg tror, der er en del, mig selv inklusive.

En del af dit resultat
Så når du vælger at outsource opgaver omkring bemanding af en position, så kan det være til stor hjælp at søge indsigt i branchen via Supanas analyse og derved orientere dig om, hvilke konsulenter der egner sig bedst til din type af virksomhed og i relation til den position, du ønsker besat. Du vil her møde to begreber; rekruttering, som er den klassiske annonceringsmetode, og search/headhunting, der kræver, at man kan finde den nye medarbejder via andre kanaler end annoncering – så ved du det, hvis du ikke allerede vidste det. Sluttelig kan vi anbefale, at du gør dig klart, om du ønsker papvin eller årgangsvin. Der er mange om buddet derude, mange gør det godt, men der er også mange lykkeriddere. For os handler det om fleksibilitet, performance og om at være elitær i alle de opgaver, vi går ind i – kun fordi vi gerne vil være en del af dit resultat.

Se også

Andre blogindlæg

Sælg jobbet i et 360 graders perspektiv

Der er rift om de bedste medarbejdere. Derfor bør du anskue din rekrutteringsproces ligeså indgående fra ansøgerens perspektiv, som du gør fra dit eget, og blive knivskarp på at sælge din ledige stilling til de sjældne, kvalificerede kandidater. Nedenfor får du tre bud på områder, som vi mener, at du

LÆS MERE

Er skjorten ved at blive for kort Mette F?

For ganske få dage siden kunne ”De Gule Veste” i Frankrig fejre 2-års jubilæum. En bevægelse, som tog sin begyndelse grundet øgede benzinpriser, og som over tid har haft en del andre afsæt. Fælles for alle er, at de, der

LÆS MERE

”Der var jo en god grund til min fyring…!”

Konkurrencen om de attraktive jobs er hård derude. Det er en nådesløs jungle, og det kan til tider synes som tilfældigheder, der afgør, om positionen ryger til den ene eller til den anden kandidat. Researchers scanner CV’er i spandevis for

LÆS MERE

Kvalitetstjekker du din headhunter?

Hvad har arkitekter og headhuntere til fælles? De bestrider vidt forskellige erhverv, men begge grupper har fri adgang til deres titel.Mens arkitekter typisk supplerer deres titel med forkortelsen og kvalitetsstemplet MAA som vidnesbyrd på, at den pågældende er Medlem af

LÆS MERE

Menu